Jumaat, 20 Ogos 2010

McDonald Tidak Halal.

Asalamulaikum..salam berpuasa..
Semalam One Hpa seperti biasa dengan Terjah menenjah Blogs...sampailahh satu blogs Teratak Usang  tu one hpa tertarik dngan artikelnya yang berbunyi begini "Daging McDonald Tidak Halal". berikut artikel yang di tulis oleh beliau..Jom layan...shhhhhhhhhhhh..
Untuk pengetahuan semua JAKIM telah mengeluarkan surat yang menyatakan bahawa Daging McDonald adalah dari sumber yang tidak halal.

Perkara ini perlu diberi perhatian dan diambil serius oleh semua pihak terutamanya kita sebagai pengguna Islam. Aku sendiri kadang-kadang berubah selera juga untuk makan makanan segera seperti KFC dan McDonald.

Pihak JAKIM telah menarik balik pengiktirafan dari senarai yang diiktiraf berkuatkuasa 15 April 2010. Bukti pertama adalah seperti di bawah. 


Halal Malaysia

Diikuti dengan bukti kedua iaitu surat dari JAKIM kepada Encik Bob Chan, Pengarah Urusan Mac Food Services (M) Sdn Bhd dan bukti daging berasal dari Uruguay yang tidak memenuhi piawai JAKIM menurut sumber permberi salinan surat ini. Bertarikh 19 Ogos 2010.


Sebagai seorang pengguna Islam, aku rasa bertanggungjawab untuk sebarkan kepada semua pembaca. Anda juga digalakkan untuk menyebarkan berita menggemparkan ini pada semua pengguna Islam.

‘Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani’. (Al-Baqarah: 159-160)

Maklumat tentang Mac Food

Bagi yang tak percaya Mac Food Services supplier McDonald boleh rujuk ni (direct daripada laman web McDonald Malaysia):
Terang-terang tulis..Mac Food Services supplier UTAMA McDonald!!

Info lanjut:

Address :
7 Jalan SS 13/5
45700 Subang Jaya
Selangor Darul Ehsan
Malaysia

Tel : 603-5633 0222
Fax : 603-5634 0189

Contact for Sales/Export :
Mr Bob Chan
(Managing Director)

Present Market :
Malaysia, Brunei Darussalam, Hong Kong, Singapore, Middle East, Vietnam

Product Manufactured :
Chicken (Bone-in), Patties (Chicken), Fish Portions,
Chicken Nuggets, Fish Nuggets, Beef Patties, Beef Nuggets

Brand Names :
FIRST PRIDE, MCDONALD’S

dan

Kenyataan akhbar yang merujuk Mac Food Services adalah supplier UTAMA McDonald (direct daripada laman web McDonald Malaysia: http://www.mcdonalds.com.my/abtus/corpinfo/76.pdf
 
Kredit bagi ; Teratak Usang

2 ulasan:

  1. Salam....

    Maklumat terbaru....

    McDonald dah sahkan dagingnya halal.Ramai jgk yg call JAKIM hari tu utk pengesahan tersebut.

    BalasPadam